sunnuntai 13. toukokuuta 2012

Äitienpäivä

Tämä äiteienpäivä toi mieleeni lapsuuden. Lapsuuteeni liittyy kultaisia muistoja seuraavasta kappaleesta.



Maan korvessa kulkevi lapsosen tie.

Äitini lauloi minulle tätä kappaletta ollessani viiden, kuuden vanha. Olen miettinyt tänään sitä, kuinka paljon kultaisia muistoja minulla lapsuuteeni kaikkineen liittyy. Vaikka kuinka tiedostan sen, etten monessa suhteessa saanut lapsuudessa viettää turvallista lapsuutta, silti nyt mietittynä, olen paljosta kiitollinen. Olosuhteet olivat, mitä olivat, mutta molemmat vanhempani tekivät varmasti parhaansa meidän lasten eteen.

Olen tänään miettinyt itseäni paljon. Lähinnä siitä syystä, etten kaikelta kiireeltäni ole mukamas ehtinyt ostaa äidilleni mitään tai saati laittaa korttia. Oikeastaan tästä johtuen, pohdin syyllisyyksissäni tänään sitä, kuinka pitkään elin totaalisen sairaassa ajatusmaailmassa, jossa kaikki ajatukseni pyörivät vain oman napani ympärillä. Silloin ei "muista" kenenkään muun muistamista. Silti itsekkyydessä elävä ihminen odottaa kaikkien muistavan minun merkkipäiväni, AINA. Tänään ensimmäistä kertaa heräsin siihen todellisuuteen, että olisin kyllä voinut ostaa äidilleni jotain pientä tai ainakin laittaa kortin postiin, mutta kun ei. Siitä syystä nyt tässä tätä kirjoittelen, kun tiedän äitini näitä raapusteluita lukevan, niin olkoon tämä minun äitienpäiväkorttini sinulle rakas äiti.

Toinen kultaisista muistoistani liittyy iltarukoukseen, jonka äitini opetti minulle, ollessani pieni. Tänään, kiitos raitistumisen, saan opettaa samaisen iltarukouksen omille lapsilleni. Siitä onkin tullut meidän perheessä eräänlainen rauhoittumisrituaali iltaisin. Oli päivä vaikka kuinka kiireinen tai stressaava tahansa, joka ilta tietää sen, että rauhoittuessamme lasten kanssa lukemaan tuon kyseisen iltarukouksen, se on meille jokaiselle merkkinä siitä, että nyt on aika rauhoittua levolle. Tähän lopuksi haluan kirjoittaa tuon pienen, mutta minulle sitäkin tärkeämmän rukouksen ja sen myötä toivottaa kaikille äideille hyvää äitienpäivää, varsinkin omalle rakkaalle äidilleni. Hyvää Äitienpäivää!

"Rakas Jeesus, siunaa meitä. Anna meille enkeleitä. Siivilläsi meitä peitä, älä meitä koskaan heitä. Amen."

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Terve

Mulle kanssa tuo biisi on läheinen, koska kolme vuotta sitten isäni siunaustilaisuus päättyi papin huilulla soittamalla samalla kappaleella.
Muuten kaikki päin helvettiä, ryyppäystä.
Onneksi tiistaina on työhaastattelu, josta vois tullakin jotain.

-Hukka

Kimmo kirjoitti...

Kunhan muistat sen, että ilman raittiutta meillä ei ole mitään. Ei perhettä, ei työpaikkaa, kohta meillä ei ole terveyttäkään ja menetämme henkemme.

Raitis päivä sen sijaan takaa meille mahdollisuuden mihin tahansa, tänään, mutta ensin on kohdattava oma voimattomuus, meidän tapauksessamme muistamalla eksyä ryhmään.